onsdag 13 juli 2011

Sommartårta!

När barnen var sista dagen på dagis före sommarlovet så passade vi på att tacka för oss med en tårta. Eftersom de tre olika avdelningarna heter Fjärilen, Tusenfotingen och Humlan så fick det bli temat på den här tårtan:


Tårtan är lagad på glutenfri tårtbotten och fylld med choklad- och jordgubbsfluff. Det blev lite bråttom med fyllningarna och därför valde jag att göra fluff. Chokladfluffen gör jag genom att smälta mörk choklad tillsammans med grädde i en kastrull och efter att den varit i kylen och blivit riktigt kall så vispar jag upp den. Jordgubbsfluffen blev en blandning mellan mousse och fluff. Jag kokade upp jordgubbar tillsammans med lite socker och vatten, sedan mixade jag ihop det till en röra och blandade i det med uppvispad grädde. Båda blev goda, men jag föredrar nog moussen som jag annars brukar göra eftersom de blir stabilare iom gelatinet, men pga tidsbristen så blev det fluff den här gången!

Själva dekorationerna på tårtan blev jag riktigt nöjd med och det är ju absolut det roligaste att göra! Men som ni ser så har jag mycket övning framför mig före jag är nöjd med resten av dekorationen. Jag tycker att det är jätte svårt att täcka tårtan med sockerpasta/marsipan så att det blir slätt och fint och den här gången blev det sämre än vanligt pga tidsbristen. Jag hade nämligen inte tid att låta tårtan stå i kylen med fyllningen i som jag annars brukar göra, så den blev därför väldigt mjuk och ostadig. Sedan är nedre kanten på tårtan mitt andra problem! Nu försökte jag mig på att gömma den genom att sätta en "gräskant" på tårtan. Som ni ser så blev det inte alls bra!! Jag hade för lös kristyr och försökte sedan använda vår vitlökspress för att få det gräslikt. Men detta glömmer vi fort och försöker snart igen istället. Jag har nu en riktig "grästyll" i kökslådan så ni vet!

1 kommentar: