söndag 17 juli 2011

Brödbakning

Idag har jag varit med bästa Sarah till Hulta på loppis! Jag köpte nästan ett tårtfat, men hejdade mig i sista stund! ;-) Efter den spännande upplevelsen så blev det att baka lite bröd. Surdegen som jag startade upp för ett tag sen var en given ingrediens. Den här gången blev resultatet följande:


Receptet är också från samma ställe som förra gången, dvs Söta saker. Brödet blev enligt pojkarna i huset riktigt bra så jag får väl lite på dem. Jag har annars lite problem med att komma ihåg att "mata" min surdeg, men den verkar leva ännu i varje fall! Jag har förstått att det i Finland är vanligt att surdegar går i arv i flera generationer! Betyder det alltså att surdegar är som ett bra årgångsvin, att det blir bara bättre och bättre med åren alltså!? Spännande i så fall att se hur gott brödet blir om några år....... ;-)

Sedan bakade jag också ett glutenfritt bröd så att jag skulle ha något att mumsa på. Den här gången blev det en färdig "brödpåse" från Semper som man bara blandar ihop med vatten och olja. Enkelt och smidigt och faktiskt ganska gott också! :-)


I morrn ska jag se om jag lyckas laga något gott av de 4 äggvitorna som nu ska stå framme över natten........? ;-) 

2 kommentarer: