torsdag 21 juli 2011

Macarons del två!

I går gav jag mig alltså in på mitt andra försök med macarons och fastän de blev långt ifrån perfekta den här gången också så var det i varje fall ett steg i rätt riktning. Nu blev smeten riktigt bra tyckte jag, fluffig och utan klumpar.

Jag varken smaksatte eller färgade dem den här gången! Receptet var det samma som förra gången, det hittar ni här. Väl i ugnen så sprack nog så gott som alla på ytan och jag hade hoppats på att de skulle resa sig mera, MEN de blev ändå väldigt goda! :-) De blev helt annorlunda i konsistensen än förra gången, fluffiga och lätta. 

Till fyllningen valde jag citronsmak enligt följande recept:

lemon curd
flytande margarin
florsocker

Rör ihop curden och margarinet och tillsätt florsocker till lagom konsistens. 


Sammanfattningsvis så var det ett steg framåt i macarons-världen, men jag har en bit kvar ännu! :-)

Förutom macronerna och glassmarängtårtan som jag bloggade om igår så mumsade tjejerna och jag även på mini-chokladbiskvier. Precis som med macarons så gillar jag att göra dessa små skapelser just pga storleken. "Normala" biskvier tycker jag att kan blir alldeles för mäktiga. Jag gör mina biskvier enligt detta Leila Lindholm recept. Lite pilligt och tidskrävande är det nog, men reslutatet gör att det är värt jobbet. Citronsaften i maräng-smörkrämen gör även det att biskvierna blir lite syrliga och mindre mäktiga.


Det var allt för nu! :-) Jag återkommer!

2 kommentarer:

  1. Lika goda som fina var dom!!
    Ska absolut följa din blogg och har lagt den bland favoriterna, så nu vill jag ha uppdateringar ofta. Och en massa goda recept :)

    SvaraRadera
  2. Okej Sassa, jag ska göra mitt bästa! Började ju inte bra det här med första uppdaterings-fria dagen i går, sorry...... ;-)

    SvaraRadera