måndag 18 juli 2011

Semester!

Idag har jag haft min första semesterdag! Jippi! .-) Före vi åkte till simskolan så firade jag detta med mitt första macarons-baknings-försök! Det var precis lika svårt som jag trodde att lyckas med dessa små underverk!


Så här såg mina macarons ut före de åkte in i ugnen. Som man kan se här på bilden så misslyckades jag när jag blandade ihop mandelpulvret med marängen. Blandningen blev klumpig istället för helt slät som den ska vara och jag tror att det var det som ställde till det för mig. Jag använde mig av följande recept som jag sett på flera olika bloggar:

125 g mandelpulver
225 g florsocker
125 g äggvita (ca 4 st)
25 g socker

Jag hade först äggvitan framme i rumstemperatur över natten. Sedan blandade jag ihop florsockret med mandelpulvret ordentligt. Pulvret hade jag köpt i en livsmedelsbutik här på Åland. Man kan givetvis göra detta själv också genom att mala mandel. Äggvitan vispade jag till hårt skum och blandade i sockret lite i taget. Efter detta kan man blanda i någon smak som t.ex. citronessens. Jag gjorde dessa utan smak men satte i varje fall i lite röd karamellfärg för att få dem lite skojigare. Till sist blandade jag försiktigt ihop marängen med mandeln och florsockret. Det var som sagt här jag fick problem och fick det inte alls bra blandat. Men jag spritsade i varje fall ut dem på en plåt som ni ser på bilden och efter en timme i rumstemperatur så hade jag dem i ugnen 10-12 minuter i drygt 150 grader. Som jag misstänkte före så steg inte macaronsen (heter det så?!) i ugnen som de skulle och ytan på dem sprack.....men men, skam den som ger sig! :-) Smaken blev helt okej och jag lagade en god jordgubbskräm som jag fyllde dem med enligt följande recept:

3 msk flytande margarin
3 msk jordgubbssylt
florsocker

Jag blandade ihop margarinet och sylten och hade sedan i florsocker tills jag var nöjd med konsistensen. Det slutgiltiga resultatet blev följande:


Nu gäller det att snabbt försöka igen bara så ska vi se vad det blir. Jag väntar hem en lakritsleverans från Stockholm på onsdag, så mot slutet av veckan ska jag testa lakritsmacarons har jag tänkt! 


2 kommentarer:

  1. Jättegoda var de, fastän du inte var nöjd med utseendet på dem :) Och tårtan likaså, var finns bilden på den då? ;) Lycka till med framtida bakerier, vi hjälper gärna till att smaka på dem!

    SvaraRadera
  2. Tack Maarit! Nu finns det bild på jordgubbskakan också! Jag hoppas verkligen att ni hjälper mig i framtiden också! Det kan sluta illa om vi måste äta upp allt själva.... ;-)

    SvaraRadera