lördag 23 juli 2011

Glutenfri limpa

I morse vaknade vi till åska och ösregn, så då passade det utmärkt att baka lite bröd. Den här limpan har jag bakat några gånger och den smakar riktigt bra. Jag tycker att den lätt blir lite torr, men idag minskade jag mängden mjöl en aning och tyckte att det blev bättre av det. Sen är det ju just torrheten som oftast är det största problemet när man lagar glutenfritt bröd, men för det allra mesta så tycker jag att det hembakade smakar bättre än det köpta. Det är dock väldigt synd att det glutenfria mjölet är så pass dyrt att det är frågan om det alltid lönar sig att baka eget bröd, men det är väl smällar man får ta. I Finland får vi ju i varje fall 21 euro per månad i bidrag pga glutenintolleransen, alltid nåt! :-)

Tillbaka till brödet så ser det ut så här:


Grundreceptet har jag hittat någonstans på nätet, men minns tyvärr inte var, ursäkta! Som jag sade så har jag dock ändrat om lite i det för att få bättre konsistens:

 ca 6-7 dl grov mjölmix
2 dl mjölmix
1 tsk salt
1 tsk brödkryddor
1 tsk mald pomerans
1,5 tsk bikarbonat
1,5 tsk bakpulver
5 dl naturell yoghurt
1 dl mörk sirap

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda samman alla torra ingredienser i en skål. Blanda yoghurten och sirapen i en annan skål och blanda sedan samman de två olika skålarna. Häll upp i en brödform och grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 timme. 

Mängden mjöl är tyvärr ganska svår att säga. Jag ökade på lite tills jag tyckte att det var en bra konsistens på smeten. Den kan ju vara ganska lös när den ändå gräddas i brödform. Brödkryddor är ju annars en kryddblandning som jag inte hittat här på Åland, men i Sverige finns det i kryddhyllorna i varje livsmedelsbutik, så jag brukar ordna det därifrån! :-)

Det blev även några hemvetekakor till pojkarna när jag ändå var i gång. Det bakar jag alltid efter svärmors recept:

Hemvete:

1 liter vatten
1 tsk salt
50 g jäst
ca 2 liter mjöl

Lös upp jästen och saltet i det fingerljumma vattnet. Knåda in mjölet väl, använd hellre för lite än för mycket mjöl. Jag använder alltid ett speciellt åländskt hemvetemjöl när jag bakar dessa. Låt degen jäsa i ca 30 minuter. Kavla ut degen i centimeter tjocka kakor och låt jäsa 30 minuter till. Nagga dem före gräddning i 275 grader ca 20 minuter.


Det var allt för nu! Jag återkommer! :-) 

2 kommentarer:

  1. hej marika, vilka goda saker du bakar =) ska definitivt kika in här flera gånger =)

    SvaraRadera
  2. Tack Linda och välkommen åter! :-)

    SvaraRadera