måndag 30 januari 2012

Salviabröd!

Här kommer ytterligare ett bröd ur den underbara "Brödboken" skriven av Mette Ankarloo och Christina Uhlin. Det här brödet satte jag alltså på jäsning igår kväll och bakade det klart efter middagen ikväll. Det doftar härligt och fick bra betyg av pojkarna.



Salviabröd:

25 g jäst
600 g / 6 dl vatten
3 msk rapsolja
2 msk salvia
3/4 msk strösocker
1 dl kruskakli
850 g / ca 14 dl vetemjöl
1 msk salt

Lös jästen i det kalla vattnet. Tillsätt de övriga ingredienserna, utom saltet. Arbeta degen i ca 15 minuter, tillsätt saltet och kör ytterligare 3 minuter. Täck degen och låt jäsa över natten eller upp till ett dygn. 
Sätt ugnen på högsta värmen och varmluft. Stjälp upp degen på ett väl mjölat bakbord. Dela den i två delar och vik varje del över sig själv två gånger. Lägg de båda bröden på en bakpappersklädd plåt och låt vila tills ugnen blivit varm. Sätt in plåten i ugnen och spreja med en blomspruta innan du stänger ugnsluckan. Grädda i 10 minuter. Sänk sedan värmen till 175 grader varmluft eller 200 grader i vanlig ugn och grädda ytterligare 35 minuter. Låt svalna på galler utan bakduk.

När jag ändå höll på så bakade jag en limpa till mig också, så ikväll fick alla nygräddat bröd till kvällsteet. Jag är annars inne i en avokado-period just nu, det är gott till mycket och speciellt på kvällsmackan! :-)


Det var allt för nu, jag återkommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar