söndag 29 januari 2012

Skållat fröbröd!

Helg innebär ofta brödbakning i det här huset, så även idag. Jag startade degen före vi åkte iväg till pulkabacken och avslutade bakningen i kväll. Det här brödet är dock inte glutenfritt. Receptet kommer från "Brödboken" som jag skrivit om tidigare.


Skållat fröbröd:

1,5 dl grovt rågmjöl
1 dl rågkross
1,5 dl linfrö
0,5 dl sesamfrö
1 msk salt
400 g / 4 dl kokande vatten

25 g jäst
350 g / 3,5 dl kallt vatten
720 g / 12 dl vetemjöl special

Blanda rågmjöl, rågkross, linfrön, sesamfrön och salt i en bunke. Koka upp vattnet och häll över blandningen, rör ordentligt. Täck skållningen och låt stå i ca två timmar.
Rör ut jästen i det kalla vattnet. Rör i skållningen och vetemjölet. Arbeta degen i maskin i ca 15 minuter. Låt jäsa övertäckt i ca 2 timmar.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord, dela i två delar och platta ut till kakor. Rulla ihop och lägg dem med skarven nedåt på bakpappersklädd plåt. Jäs övertäckt ca 30 minuter.
Värm under tiden ugnen till 250 grader. Skåra bröden med en vass kniv och sätt dem i nedre delen av ugnen. Spreja kallt vatten med en blomspruta uppe och nere i ugnen. Baka i 10 minuter. Sänk värmen till 175 grader i varmluftsugn eller 200 grader i vanlig och grädda ytterligare 25 minuter. Låt svalna på galler utan bakduk.


Jag kan ju tyvärr inte säga så mycket om smaken på det här brödet eftersom jag inte kan äta det själv, men grabbarna äter det med god aptit i varje fall! :-) På den nedre bilden ser ni morgondagens bröd som snurrar i maskinen, det är ett salviabröd som nu ska jäsa över natten och sedan gräddas när jag kommer hem från jobbet i morrn. Men det här var allt för nu, jag återkommer! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar