lördag 28 januari 2012

Bärpaj!

I tisdags skrev jag ju om min lilla svartvinbärspaj som jag gjorde på "pajskalsrester" från följande hallonpaj. Den här pajen är verkligen jätte god! Det var min kollega som bjöd på den när hon fyllde år, hon är också van att baka glutenfritt eftersom det finns i hennes släkt så det var givetvis den här också. Den smakar mycket bättre än vad den ser ut, jag tycker nämligen att den ser lite för kladdig ut för min smak! :-) Det är den dock inte och den är även väldigt enkel att göra. Man kan smaksätta den med vilka bär som helst så den här kommer säkert att bli populär hos oss framöver.


Bärpaj:

150 g smör
1,5 dl socker
2 ägg
3 dl glutenfri mjölmix
1 tsk bakpulver
ca 400 g bär
2 dl gräddfil
1 tsk vaniljsocker

Blanda smör och 1 dl socker mjukt. Rör ner ett av äggen i smeten. Tillsätt mjölet utblandat med bakpulvret i smeten så att du får en pajdeg. Tryck ut pajdegen i en pajform och strö bären över. Jag vet faktiskt inte riktigt hur mycket hallon jag använde, men fyll skalet ganska väl. Blanda gräddfil, det andra ägget, 0,5 dl socker och vaniljsocker i en bunke och häll det sedan över bären. Grädda i 175 grader i ca 45 minuter.  

Det som också är bra med pajen är att man kan laga den i god tid före servering. Kanske den är god ljummen också, men jag tror i varje fall att den är bäst kall. Jag lagade den i tisdags kväll och hade den sen med på tjejfika på onsdag kväll. Den fick mycket beröm där också! :-)

Det var allt för nu, jag återkommer!


2 kommentarer: