söndag 1 januari 2012

Nyårs-cake pops!

I går firade vi av 2011 tillsammans med goda vänner. Inget större kalas eftersom vi haft feber och hosta i huset, men det blev riktigt bra ändå. Tack familjen H-N! Jag hade inte tänkt laga något sött alls faktiskt.....men sen fick jag lite kakrester över när jag satte ihop dagens 3-årstårta (som jag skriver om senare) och då kunde jag inte hålla mig längre. Jag försökte mig på några cake pops, eller kak-klubbor! :-) Det resulterade i följande skapelser:


Grundrecept cake pops:

valfri mjuk kaka
färskost

t.ex. choklad + lite matolja att doppa dem i 

Jag har tyvärr inga exakta mått på de här, men jag använda ungefär en fjärdedel av en tårtbotten som jag smulade ner i en bunke. Givetvis var kakan glutenfri och just denna var smaksatt med kakao. Sedan tog jag ca 50-100 g färskost samt några bitar smält daim-choklad och blandade detta ordentligt med kaksmulorna. Smeten behöver vara så pass kladdig att det går att forma bollar av den. Jag har testat detta en gång tidigare, men då var smeten alldeles för torr, så bollarna föll isär. När jag hade rullat klart så klippte jag kortare delar av vanliga sugrör och stack ner dem i bollarna. Det finns ju färdiga pinnar att köpa, men det hade jag inte och man tager ju vad man haver. Sedan smälte jag mjölkchoklad i vattenbad och blandade i lite matolja för att få en lite lösare och glansigare konsistens på chokladen. Jag har även läst att man kan sätta i lite kokosfett i chokladen, men det hade jag inte hemma och det här gick jätte bra. Efter det doppade jag klubborna i chokladen och lät dom rinna av sig och stelna en aning före jag satte på lite nyårs-strössel. 

Med dessa så önskar jag er alla ett GOTT NYTT ÅR och hoppas att det blir ett år fullt med bakning och annat skojigt! :-) Det var allt för nu, jag återkommer! 




2 kommentarer:

  1. Vi firade också i goda vänners lag och fick jättegod mat och cake-pops! Tack så mycket! Hoppas ni och framför allt förstås Lukas haft en finfin födelsedag idag =) Såg "början" till tårtan igår och kan tänka mig hur fin den måste ha varit. De här cake-popsen var ju lika goda som fina som lätta att laga(?), bör testas.

    /Maarit

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att inte ni hade en hemsk kväll då! :-) Ring när du har "klubborna" klara så kommer jag över! :-)

    SvaraRadera