söndag 8 januari 2012

Baguetter!

Efter allt julgodis så är det dags att ladda frysen med lite bröd igen. Idag har jag lagat frukostfrallor åt mig och baguetter åt de andra i familjen. De här baguetterna lagar jag lite nu och då. De är mycket enkla att göra och blir riktigt goda.



Baguetter:

25 g jäst
5 dl vatten
1 msk salt
2 msk olivolja
1,3 l mjöl

Smula jästen i en bunke och lös upp i fingervarmt vatten. Tillsätt salt, olja och det mesta av mjölet. Arbeta degen ca 5 minuter i maskin. Låt jäsa i ca 1 timme. Ta upp degen på mjölat bord, men knåda den inte alls. Dela den i fyra delar och forma dem till baguetter så smidigt som möjligt. Lägg dem på plåtar, jag använder mina baguettplåtar, men det går lika bra utan dem också. Pudra över lite mjöl och låt jäsa under duk ytterligare 30 minuter. Grädda i ca 15 minuter i 250 grader.

Med nygräddat bröd och varm choklad nerpackat i picknickkorgen njöt vi sedan av det underbara vädret nere vid vattnet. 


Hoppas att ni också haft en bra helg! Det var allt för nu, jag återkommer!

6 kommentarer:

  1. Skulle såååå gärna sitta bredvid grabbarna på bänken... :-)

    SvaraRadera
  2. Mysigt var ordet, såna dagar vill jag va med om! :)

    SvaraRadera
  3. Det var riktigt mysigt jo, inte lika mysigt ute idag! :-( Ni får dock alla komma med och mysa när ni vill! :-)

    SvaraRadera
  4. Wow, vilka fina burkar där bakom bröna btw... :D

    SvaraRadera
  5. Jultomten var snäll i år Marlene! :-)

    SvaraRadera