söndag 27 november 2011

Glutenfria frukostfrallor!

Vilket väder det är så här på första advent! Regnet öser ner och vinden skakar om hela huset, tur att vi kan stänga in oss och tända en brasa istället. Något annat som passar bra att göra är ju att baka. I helgen blev det bröd till mig, nämligen frukostfrallor ur boken "Glutenfria bröd och bakverk för hela familjen" av Charlotte Andersson. Jag gillar den här boken, den innehåller många enkla och goda recept.

Glutenfria frukostfrallor:

50 g jäst
6 dl mjölk
3 msk rapsolja
2 msk fiberhusk
1 dl fibrex
1 dl krossat bovete
4 msk honung
2 tsk malda pomeransskal
1 tsk salt
ca 7 dl fin glutenfri mjölmix

Lös upp jästen i den kalla mjölken och rapsoljan. Blanda i fiberhusk, fibrex, bovete, honung, pomeransskal och salt. Rör om och låt stå ca 10 minuter. Tillsätt mjölet tills det bildas en sockerkaksliknande smet. Använd helst maskin. Klicka ut frallorna på bakplåtsklädda plåtar med hjälp av två skedar. Pudra frallorna med lite mjölblandning och täck med bakduk. Låt jäsa i 1,5 timme. Sätt ugnen på 250 grader och grädda mitt i ugnen 10-12 minuter.


Riktigt goda frallor, synd att jag brände ena plåten bara...... 
Avslutar med en adventsbild, har pysslat ihop årets adventsljusstake i helgen också! :-)


Det var allt för nu, jag återkommer!

4 kommentarer: