tisdag 11 september 2012

Hallonbrownietårta!

Nu har jag haft ett längre blogguppehåll över sommaren, det var egentligen inte meningen, men sommaren har gått så fort! Fastän jag inte har bloggat så har jag i varje fall bakat en hel del, så nu har jag en hel del grejer att lägga ut. Jag börjar med att visa min hallonbrownietårta som jag lagade till ett "tjej-party" (läs Tupperware....) Förutom tårtan så bjöd jag på minicupcakes med blåbärs- och äppelsmak, chokladmacarons och whoopies med hallon- och chokladfyllning. Men de godsakerna återkommer jag till vid ett senare tillfälle.


Den här söta tårtan bestär av hallonbrowniebotten och har marängsmörkräm med hallon inuti samt runtom. Dekorationerna består av en chokladglasyr och några blommor i rosa sockerpasta. 

Chokladglasyren består endast av 100 g mörk choklad och 50 g smör som smält tillsammans i en kastrull. Sedan ska man låta den svalna en stund före man sätter den på tårtan, glasyren ska rinna ner en bit längs kanten med sedan stanna upp.

Tårtreceptet kommer från boken "Lomelinos tårtor" av Linda Lomelino. Jag älskar den här boken och rekommenderar den absolut till alla tårtfantaster! 



Så där, då var jag tillbaka igen! Men det här var allt för nu, jag återkommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar