lördag 26 maj 2012

Doptårtor!

Idag har jag levererat två doptårtor till lilla söta Lucia Alice. Det här måste jag erkänna att var min svåraste utmaning hittills! :-) Så här blev resultatet:





Det skulle alltså vara två tårtor, en med guldkrona och en med vita blommor och gärna något grönt till. Sedan ville mamma Caroline helst ha namnen i kristyr, men det klarade jag tyvärr inte av. Jag har inte textat med kristyr tidigare, utan bara dekorerat annat med det. Jag gav upp ganska snabbt eftersom jag inte ville förstöra hela tårtan med mina hemska bokstäver och tog sedan fram mina bokstäver och sockerpastan istället! :-) Nästa problem var sen prinsesskronan, det är så mycket svårare att göra en krona än vad det ser ut! Jag gjorde den första kronan tidigare i veckan efter mycket om och men. Igår skulle jag sen försöka få lite guldfärg på den, men det borde jag inte ha gjort. Jag använde mig av guldig-pulverfärg som jag aldrig gjort tidigare. Först försökte jag blanda ut färgen med vatten och pensla på, men det blev inte bra och då försökte jag istället pensla på färgen torr, men det blev inte heller bra! Efter detta var det bara att slänga kronan och göra en ny. Tur var nog det för då gjorde jag en lite mindre variant som jag tycker att blev bättre, men jag har långt kvar tills jag är helt nöjd med kronorna.


Den här tårtan bestod av vanliga tårtbottnar, fylld med jordgubbsvaniljmousse och lemoncurd, spacklad med vitchokladsmörkräm, dekorationerna är gjorda av sockerpasta, mjuka guldiga sockerkulor och sedan satte jag ett guldband längst ner.


Den här tårtan bestod också av vanliga tårtbottnar, fylld med jordgubbsvaniljmousse och chokladfluff, spacklad med vitchokladsmörkräm, dekorationerna här är också gjorda av sockerpasta, sockerkulor och guldbandet var med även på denna.

Så efter mycket om och men så lyckades jag få ihop två doptårtor, fastän mycket krånglade för mig den här gången! Jag lär mig nya saker hela tiden och som jag sagt tidigare, jag är ju verkligen inget proffs på det här, inte ännu i varje fall..... ;-)

Det var allt för nu, jag återkommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar