tisdag 11 september 2012

Hallonbrownie-tårtbotten!

Tårtan som jag skrev om här bestod alltså av en hallonbrowniebotten från boken "Lomelinos tårtor" som jag gjort glutenfri. Botten är god och chokladig men också ganska tung och mäktig. Jag använde mörkt muscovadosocker och det gav ganska mycket smak, kanske det ljusa sockret skulle ge en lite mildare smak? Jag skulle kalla smaken ganska "vuxen", men jag gillade den!


Hallonbrowniebotten:

225 g smör
200 g mörk choklad
3 dl muscovadosocker löst packat i måttet
1,5 dl strösocker
4 stora ägg
4,5 dl mjöl (glutenfritt)
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
100 g hallon (färska eller frysta)

Värm ugnen till 175 grader. Smörj och mjöla två bakformar, 15 cm i diameter. Skär smöret i kuber och hacka chokladen grovt. Smält tillsammans på låg värme i en kastrull. Låt svalna. Vispa socker (muscovado samt strösocker) och ägg ljust och poröst. Blanda mjöl, kakao och bakpulver i en skål. Häll smör- och chokladblandningen i äggblandningen och vispa till en jämn smet. Sikta ner de torra ingredienserna och rör tills smeten är slät. Fördela smeten i formarna.Tryck ner hälften av hallonen i varje botten. Grädda bottnarna i 45-50 minuter.

Jag lagade mina tårtbottnar i en form på 24 cm istället, var uppmärksam med tiden bara jag brände mina lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar