måndag 19 december 2011

Pepparkaksbakelse med apelsinfärskost!

Följande recept hette i original "Mjuk pepparkaksrulle med apelsinfärskost" men eftersom jag hade så fina julformar hemma så gjorde jag dem istället till små bakelser. Jag tyckte att de blev söta både till utseende och smak! :-) Jag har annars problem med att lyckas göra glutenfria muffins fluffiga och goda, de blir ofta rätt torra. Därför var det här riktigt lyckat, det är mycket enklare att göra en god glutenfri rulltårtsbotten och den kan man också smaksätta på många olika sätt, pepparkaka passar ju bra i dessa tider och apelsinfärskosten var fräsch till. Testa gärna de här till ert julbord! :-)



Pepparkaksbakelse med apelsinfärskost:

3 ägg
1,75 dl socker
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk malda nejlikor
1 tsk mald ingefära
2 tsk mald kanel

200 g färskost 
1 apelsin (0,5 dl saft samt skal)
2 msk florsocker

Sätt ugnen på 250 grader- Vispa ägg och socker fluffigt. Blanda samman bakpulver, potatismjöl och kryddor. Vänd ner det i äggsmeten och blanda noga. Bred ut smeten på en klädd plåt och grädda mitt i ugnen i 5-7 minuter till kakan fått gyllenbrun färg. Stjälp upp kakan på ett bakplåtspapper som du satt strött socker och kanel på. Dra försiktigt bort det översta pappret. Täck kakan med en fuktig handduk och låt den svalna. Blanda samman ingredienserna till ostkrämen, dvs färskost, 0,5 dl färskpressad apelsinsaft, rivet skal från en apelsin samt florsockret. Rör tills du får en krämig konsistens. 

Sedan gör du som du vill, antingen breder du ut röran på kakan och rullar till en rulltårta. Eller så gör adu som jag. Skär ut bitar som passar i de formar du har, fyller med en klick kräm emellan två bitar kaka och avslutar med lite spritsad kräm på toppen. Dekorera om du vill! Jag skulle nästan rekommendera dubbelsats av krämen om du gör bakelser, jag fick lite för lite kräm till mina tio. Då har jag nästan halva botten kvar också, kanske jag gör en trippelbakelse till julafton!


Det var allt för nu, jag återkommer! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar