måndag 5 december 2011

Tunnbröd del 2!

Eftersom jag verkligen älskade tunnbrödet som jag just skrev om, så ville jag så klart hitta ett glutenfritt tunnbröd när jag fick min diagnos. Då hittade jag ett recept av Elisabet Ekstrand Hemmingsson som skrivit flera glutenfria kokböcker. Hon kallar brödet för jämtkakor, men jag kallar det för tunnbröd!


Glutenfritt tunnbröd:

50 g jäst
5 dl mjölk
1 msk fiberhusk
0,5 dl olja
2 msk honung
2 tsk brödkrydda
5 dl havregryn
11-12 dl fin glutenfri mjölmix

Smula ner jästen i en bunke och häll den kalla mjölken över, rör tills jästen löst sig. Tillsätt fiberhusk och låt svälla ca 10 minuter. Blanda ner övriga ingredienser, använd det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt, helst i maskin. Låt degen jäsa övertäckt 2 timmar svalt eller 1 timme i rumstemperatur. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda den jämn. Dela degen i 4 bitar och sedan ytterligare varje stor bit i 8-10 små bitar. Kavla varje bit till en tunn kaka med kruskavel och nagga. Grädda högt uppe i ugnen i 250 grader ca 8 minuter, vänd bröden efter 6 minuter och grädda sedan 2 minuter till. Har du varmluftsugn så kan du grädda två plåtar samtidigt i totalt 6 minuter (4 + 2). Trava tunnbröden på varandra och täck med bakduk medan de svalnar. 

Gör inte tunnbröden för tunna dock, då blir de lätt knäckebröd istället för mjuka tunnbröd. Men goda är de nog oavsett! :-) Nu längtar jag till julen så att jag kan köpa hem lite julskinka också!

Det var allt för nu, jag återkommer! :-)

2 kommentarer:

  1. Mums! Längtar också till det där och julen! Jag fixar Jansson =)

    SvaraRadera
  2. Härligt Malla! :-) Can´t wait!

    SvaraRadera