söndag 4 december 2011

Chokladfudge!

Idag har vi firat andra advent genom att laga lite godis och en del bröd. Jag börjar att skriva om godiset vilket blev chokladfudge. Jag och barnen var och hälsade på goda vänner i veckan och då blev vi bjudna på dessa till glöggen, mums vad vi åt! Tack D och barnen! :-) Jag hittade receptet på Arlas hemsida, men jag skriver så klart ner det här också.


Chokladfudge:

3 dl grädde
3 dl strösocker
1 msk smör
1 msk sirap
2 msk kakao

Blanda grädden, sockret, smöret och sirapen i en kastrull. Koka upp och låt koka i ca 40 minuter, så att temperaturen är 125 grader eller så att den klarar kulprovet. Rör i smeten nu och då. Tilsätt kakaon till sist och häll i en form ca 20x13 cm. Låt stelna och skär sedan i bitar.


I originalreceptet var det 3 msk kakao, men jag minskade ner det så att de inte skulle bli så kraftiga. De här hamnar nog på godisbordet till julen!

Det var allt för nu, jag återkommer snart med tunnbröd för både glutenintoleranta och icke intoleranta! Ska bara grädda dom först. :-)

3 kommentarer:

  1. Det där vill jag laga och likaså saltlakritstryffeln! Borde inskaffa en baktermometer :)

    /Maarit

    SvaraRadera
  2. Gör det Maarit och ring mig när du är klar, så ringer jag när Lussebullarna (utan russin....) är klara! :-)

    SvaraRadera
  3. Nåmen vi laga såna igårkväll och så satte jag ut allt för att stelna. Tog in det sen och när det var "upptinat" var det lätt att skära det i bitar, men svååårt att få bitarna att lossna från formen sen!? Miksi? Vad gjorde jag månne för fel? Tyckte jag följde receptet noga :P (utom att hamnade nog koka längre än 40 min för att det skulle bli 125 grader, kan det vara det?) Smaken var ju god nog! Nästa gång, när de är lyckade, hör jag av mig :)

    /Maarit

    SvaraRadera