söndag 11 december 2011

Kola!

Ännu en vecka har gått och helgen börjar ta slut. Idag är det redan tredje advent och julen närmar sig med stormsteg. För att hinna med allt roligt bakande före julen mitt i allt är slut så har det idag bakats lite allt möjligt här i huset. Det blev knäckebröd, mjuk pepparkaka, lussebullar och säsongens första omgång kola! Den här kolan var det första julgodiset som jag lärde mig att laga. När jag och mina systrar var små så firade vi ofta jul hos farmor och farfar och det var just farmor som lärde oss det här receptet. Det är enkelt, snabbt och framför allt gott! Vi brukar kalla den 7-minuterskola efter den korta tiden som kolan ska koka. Idag blev den lite längre på spisen pga ett blöjbyte och lite potträning mitt i lagningen, men god blev den ändå! :-)


Kola:

110 g smör
1 dl mörk sirap
2 dl socker
2 msk kakao

Sätt allt i en kastrull och koka ca 7 minuter eller tills kolan klarar kulprovet. Häll ut smeten på smörat bakplåtspapper eller i en smörad form. Låt stelna på ett svalt ställe. Skär i passliga bitar.

Det var allt för nu, jag återkommer med de andra recepten en annan dag! 

6 kommentarer:

  1. Mums!! :) Jag vågade mig på Leilas Rocky Roads idag, herregud va mäktiga dom är... Men dom ska väl gå ner ändå ;)

    SvaraRadera
  2. Hej!Ser bra ut dina recept lycka till med bakningen!Ska nog prova godiset men först Zumba!

    SvaraRadera
  3. Mathilda, kul med Rocky Roads, jag handlade nämligen hem ingredienser till dem i går! :-) Tänkte laga dem till vår tjejträff på söndag, blev dom goda helst?! :-)

    Det är bättre att träna än att baka Gunilla! Eller kanske en blandning av båda är bäst :-) Lycka till med både och!

    SvaraRadera
  4. Jag följde det här receptet idag! Skitgoda!! :D Gillar din blogg! :)

    SvaraRadera