måndag 12 december 2011

Lussebullar!

I morrn ringer klockan ovanligt tidigt, klockan 7 ska vi vara på pojkarnas dagis för att njuta av deras underbara luciatåg! Det är ju faktiskt väldigt mysigt att se på alla söta tomtenissar, lucior och pepparkakor så vi orkar nog upp. Igår laddade vi inför luciafirandet med att för första gången laga lussebullar! Tyvärr inte glutenfria eftersom jag tycker att det är väldigt svårt att få bullar som är glutenfria saftiga och bra och de här ville jag kunna bjuda på utan att skämmas! :-) Eller så är jag bara lat och valde den enklare vägen den här gången, jag fick ju skylla mig själv sen när jag bara fick dofta på dem utan att smaka......


Lussebullar:

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella/kvarg
1 g saffran
2,5 dl socker
0,5 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl special
russin till garnering

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och blanda i mjölken, värm till ca 37 grader. Häll det över jästen och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta degen väl. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Dela den i 35 bitar och forma till lussebullar. Garnera med russin och låt jäsa ytterligare 20 minuter. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen i 5-8 minuter. Låt svalna på galler. 


Ha en bra lucia allihopa och hoppas att ni får i er några goda lussebullar! :-)
Det var allt för nu, jag återkommer!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar