måndag 5 december 2011

Tunnbröd del 1!

Det här tunnbrödet är bland det godaste bröd jag ätit, tyvärr hör det dock till tiden före min glutenintolerans. Det är enkelt att laga och går väldigt fort vid gräddningen. Igår hjälptes hela familjen åt för att få det att rulla på bra, det var riktigt kul.


Tunnbröd:

50 g jäst
5 dl fingervarm mjölk
1 dl sirap
2 tsk salt
4 dl rågsikt
9-10 dl mjöl

Rör ut jästen i mjölken. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta in i degen. Låt jäsa i ca 30 minuter. Knåda degen igen. Dela degen i 14 bitar. Kavla ut med kruskavel och nagga ordentligt. Ha ugnen på 275 grader och grädda i ca 3 minuter mitt i ugnen.

Var som jag skrev noga med naggningen, annars kan de lätt svälla upp som ballonger. Var också beredd att ta ut dem, så fort de fått lite färg så tar det inte länge före de blir brända. Men så gott som det är så är det absolut värt vaktandet vid ugnen. Testa det här tunnbrödet med julskinka på, mums!

Nu ska jag skriva ett skilt inlägg med mitt glutenfria tunnbröd! :-) Jag återkommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar