tisdag 13 september 2011

Lakritskolafyllning!

Äntligen har jag gjort det jag funderat på länge, nämligen använt lakritsen som jag skrev om tidigare för att göra en lakritskolafyllning som jag hittade i en tidning. Fyllningen passar i tex cupcakes och blev riktigt mumsig! :-)

Lakritskolafyllning:

225 g smör
400 g muscovadosocker
1 brk (397 g) kondenserad mjölk
2 dl sirap
1 g salt
lakritspasta
svart livsmedelsfärg

Smält smöret på medelvärme. Tillsätt socker, mjölk, sirap och salt. Låt koka upp under ständig omrörning. Låt sedan koka utan att röra i 5-7 minuter, men var noga med att sockret är helt smält och kolakrämen i jämn konsistens före detta. Ta av från värmen och rör ner lakrits samt färg till önskat reslutat. Låt svalna. 

Jag hade ingen svart färg hemma, så min fyllning blev brun istället för svart, men god blev den ändå! :-) Man kan även använda lakritspulver eller lakritsessens istället för sirapen som jag hade hemma. Av det här receptet så blev det dock väldigt mycket fyllning. Till en tårta är det säkert passligt, men till några cupcakes skulle det räcka med 1/4 av hela satsen. Jag har lagat en hel del av min fyllning: stora citroncupcakes med lakritsfyllning, mini-citroncupcakes med lakritsfrosting och en lakritskladdkaka! Det skriver jag däremot mera om i morrn! Visar i varje fall en bild på mini-cupcakesen fram tills dess!

Mini-citroncupcakes med lakritskolafrosting och lakritsströssel

Det var allt för nu. Jag återkommer! :-)

2 kommentarer:

  1. Jag är impregnerad! :-)

    SvaraRadera
  2. Great! Gör mig en tjänst och ät lite Macaroons nu när du är i deras hemland! ;-) Kram

    SvaraRadera