måndag 12 september 2011

Glutenfritt fiberbröd del två!

När jag var i butiken häromdan så fastnade jag bland tidningarna, ännu en gång..... ;-) Den här gången fastnade jag för en tidning som jag aldrig läst tidigare; "Blossom". Orsaken till varför jag måste köpa den här var att de hade några specialsidor med en hel del nya och spännande glutenfria recept. Många av ingredienserna var helt nya för mig, men jag har lyckats få tag på det mesta. Nu har jag testat det första receptet och det blev ett saftigt fiberbröd.


Glutenfritt fiberbröd:

500 g filmjölk
50 g ljus sirap
20 g olja
2 st äggvitor
100 g bovete
100 g rismjöl
20 g fiberhusk
20 g nyponskalsmjöl
10 g fibrex
15 g bikarbonat / matsoda
15 g salt
80 g pumpafrön
80 g solrosfrön
50 g linfrön

Väg upp de blöta ingredienserna. Väg upp de torra ingredienserna i en ny skål och blanda. Häll över de torra ingredienserna och blanda noga i ett par minuter. Sätt smeten i en stor brödform eller två små. Toppa med pumpafrön, solrosfrön och linfrön. Grädda i 180-190 grader cirka 45 minuter.

Det här brödet var en helt ny upplevelse i fråga om konsistens, det var väldigt saftigt och hållbart. Jag har haft det uppe i två dagar nu och det är fortfarande likadant. Jag tycker att glutenfritt bröd annars brukar torka väldigt snabbt. Smaken är också riktigt bra, det är ju bara det där med bovete, det är ju tyvärr inte mitt favoritmjöl! :-) Jag ska nog därför prova med vanlig glutenfri mjölmix någon gång också, för receptet var absolut en höjdare! Det här tycker jag att även icke glutenallergiker kan testa eftersom det känns riktigt hälsosamt med alla fibrer och frön! 

Ikväll har jag däremot sysslat med inte lika hälsosamma grejer, nämligen lakritsmuffins och en lakrits-kladdkaka. Det berättar jag dock mera om en annan dag!

Det var allt för idag, jag återkommer!

1 kommentar:

  1. Det där såg gott ut, bör provas här också :)Keep up the good work,

    Maarit

    SvaraRadera