lördag 15 oktober 2011

Spindelmannentårta!

Nu var det länge sen sist, jag har bakat massor, men finns inte riktigt tid över för att få till ett inlägg. Idag är det i varje fall 5-årskalas hemma hos oss hela dagen. Födelsedagsbarnet har valt att ha spindelmannentema och givetvis då också en tårta enligt temat. Jag har snott mallen till tårtan från Josefina som är jätte duktig. Så här blev min spindelmannentårta:



Den består av glutenfria tårtbottnar, dumlefluff och jordgubbsmos. Spacklad med mjölksmörkräm och dekorerad med sockerpasta och marsipan. 

Det var första gången som jag försökte mig på en "dubbeltårta" och det var ju riktigt skojigt. Jag har stöttat upp den övre tårtan med avklippta sugrör och har den på en egen tårtbricka. Fyllningarna smakade riktigt bra ihop, det som var lite jobbigt var att de var ganska lösa och gjorde det lite svårare att spackla tårtan. Jordgubbsmoset är alltså gjort på mixade jordgubbar och marsanpulver för att få det lite stabbigare. Jag använde ca 2 msk marsanpulver per 200 g jordgubbar. 

Alla grabbarna på kalaset verkade i varje fall nöjda med resultatet!
Det var allt för nu, jag återkommer! :-)

4 kommentarer:

  1. Fulla poäng! Här var det fem nöjda personer till nöjda med resultatet :)

    Maarit

    SvaraRadera
  2. Snyggt =) vad skulle en biltårta kosta månne till en blivande 2 åring?!?!

    SvaraRadera
  3. OMG - vilken tårta! Kanonfin Marika! Jag vet ju knappt vad hälften är heller; dumlefluff, marsanpulver, sockerpasta, mjölksmörkräm... / Johanna

    SvaraRadera
  4. Härligt Maarit! :-)

    Linda, vi hörs lite närmare!

    Tack Johanna! Oviktigt vetande det där andra! ;-)

    SvaraRadera