söndag 4 september 2011

Glutenfritt fiberbröd

Här är jag igen vilket betyder att jag tog mig igenom Tjejmilen med livet i behåll! ;-) Timmarna efteråt vill jag däremot glömma ganska fort, liiiite för mycket tävlingsnerv finns det tydligen i mig ännu eftersom jag sprang mer än jag borde ha gjort. Jag tror att jag ska testa en annan taktik nästa år, dvs träning...... ;-) På grund av detta så var jag inte så pigg på att baka idag när jag hade slut på bröd, så jag tog ett enkelt recept från "mjölpåsen", lade till lite smått och gott och det resulterade i följande:

Glutenfritt fiberbröd:

4,5 dl fingervarmt vatten
0,5 dl linfrön
0,5 dl solroskärnor
tranbär
gojibär

Blanda ihop allt och vispa eller kör den i maskin i ca 5 minuter. Häll degen i en brödform på minst 1,5 liter. Låt brödet jäsa 45 minuter. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 40 minuter.


Det här brödet var inget som riktigt föll mig i smaken. Jag tror att det är bovetet som finns i mjölet som jag inte gillar. Men smaken är som baken, alltså delad, så testa gärna detta om ni gillar bovete! :-) 

Det var allt för idag, jag återkommer! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar