söndag 11 september 2011

Tårta!

Idag fyller lillasyster Marlene år, hipp hipp hurra! :-) Eftersom hon själv har jobbat hela helgen och inte hunnit med så mycket kalasande så bjöd vi över henne igår och åt tårta tillsammans. Ibland är ju det enkla väldigt gott, så jag lagade en så kallad Brita-tårta till vårt lilla kalas!


Britatårta:

Sockerkakssmeten:
125 g margarin
1 dl socker
2 äggulor
1 dl mjölk
1,5 dl fin glutenfri mix
2 tsk bakpulver

Till marängsmeten:
2 äggvitor
1,75 dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g hackade hasselnötter

Fyllning:
2-3 dl vispgrädde

Sätt ugnen på 180 grader. Smörja ett bakplåtspapper med smör och sätt i en långpanna. Rör margarin och socker poröst. Tillsätt gulorna under vispning. Blanda mjöl och bakpulver. Blanda ner mjölblandningen i sockersmeten växlat med mjölken. Bred ut smeten i långpannan, observera att den blir väldigt tunn! Vispa vitorna till hårt skum och vispa ner allt socker. Bred marängsmeten över sockerkakssmeten. Strö nötterna över. Grädda i ca 20 minuter. Låt kallna och dela mitt itu. Bred vispad grädde på ena delen och lägg den andra över. Ät och njut!

Jag har också hunnit med ett nytt glutenfritt bröd i helgen som innehåller bland annat nyponskalsmjöl! Det var något nytt för mig i varje fall, men det återkommer jag till i morrn.

Det var allt för nu, jag återkommer! :-)



2 kommentarer: