lördag 5 november 2011

Glutenfritt knäckebröd!

Nu har det lagats knäckebröd i huset. Igår lagade jag ett vanligt knäckebröd, alltså inte glutenfritt och idag har jag lagat ett glutenfritt. Hemlagat knäckebröd känns lite lyxigt tycker jag och är absolut inte svårt att laga. Jag börjar med det glutenfria, nästa kommer i morrn!

Glutenfritt knäckebröd:

2 dl glutenfri mjölmix
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
0,5 dl linfrön
0,5 tsk salt
0,5 dl rapsolja
2,5 dl kokande vatten

Blanda alla torra ingredienser. Häll i oljan och vattnet. Rör ihop. Bred ut på en plåt med bakplåtspapper, smeten ska täcka hela plåten. Grädda i 150 grader nedre delen av ugnen i ca 70 minuter. 


I originalreceptet som jag har fått från en kollega på jobbet så ska man använda majsmjöl istället för vanlig glutenfri mix. Jag tycker däremot att smaken blev bättre med den vanliga mjölmixen, jag tyckte att smaken blev lite som brända popcorn av majsmjölet. Men det beror nog endast på att popcorn inte hör till mina favoriter! :-) Så testa gärna med båda alternativen och se vilket ni själva föredrar. Jag skar lite i smeten med en pizzaslicer före jag satte in den i ugnen, då var det lätt att bryta knäckebrödet i fina bitar när det var klart.

Det var allt för nu, jag återkommer! :-)


1 kommentar:

  1. Galet gott, både det glutenfria och det "vanliga". Ser fram emot att få recept på det sistnämnda!

    SvaraRadera