fredag 18 november 2011

Saltlakritstryffel!


Igår kunde jag inte hålla mig längre, jag lagade första omgången julgodis! :-) Det resulterade i godsakerna på bilden ovanför. Receptet hittade jag hos Linnea med hemsidan "Söta saker".

Saltlakritstryffel:

200 g mörk choklad
1 dl grädde
1 dl krossade saltlakritsgodisar
strösocker

Hacka chokladen i bitar och krossa saltlakritsgodiset, om du inte köpt färdigt krossade godisar. Jag använde Turkisk peppar. Sätt chokladen och lakritsen i en skål. Koka upp grädden och häll den över godiset. Rör om tills chokladen smält och allt är bra blandat. Häll smeten på en liten plåt eller på en tallrik och kyl ner tryffeln i kylskåpet tills den stelnat. Ta ut tryffeln, skär den i mindre bitar och rulla till lagom stora bollar. Rulla dem i strösocker. 


De här rekommenderar jag absolut att ni lägger till i era julgodis-recept! Det jag ska ändra på till nästa gång jag gör dem är att jag ska krossa godisarna i mindre bitar, de blev lite för stora den här gången tyckte jag. Men gott var det ändå så nu ska jag äta några till fredagsmyset! Trevlig helg på er!

Det var allt för nu, jag återkommer! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar