tisdag 15 november 2011

Müslikakor!

Igår var jag hemma med sjuka barn, så då blev det lite brödbakning på samma gång. Detta är inte glutenfritt. Som ni kanske märkt så bakar jag gärna bröd och eftersom alla andra i familjen tål gluten så lagar jag alltid vanligt bröd åt dem. Även det här receptet är från svärmors kokbok "Allt om mat", gott och lättbakat bröd som gillas av grabbarna:

Müslikakor:

25 g jäst
6 dl vatten
1 msk salt
1 msk honung
5 dl müsli
ca 12 dl specialvetemjöl (720 g)

Smula jästen och lös upp i fingervarmt vatten. Tillsätt salt, honung, müsli och det mesta av vetemjölet. Arbeta degen smidig ca 5 minuter. Låt jäsa ca 1 timme. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela i fyra bitar. Forma varje del till en rund platt kaka. Ta ut ett hål i mitten (detta hoppar jag dock över). Nagga kakorna och låt jäsa ytterligare ca 20 minuter utan bakduk. Sätt ugnen på 250 grader. Pudra på lite mjöl på kakorna. Grädda mitt i ugnen ca 12 minuter. Låt kallna på galler under bakduk.


Ikväll har jag bakat glutenfritt bröd, men det tar jag en annan gång!
Det var allt för nu, jag återkommer!

2 kommentarer:

  1. Om man skulle försöka göra samma och lyckas för en gångs skull då!

    SvaraRadera
  2. Mathilda; do it! :-) Jag har lagat det här brödet två gånger, första blev inte alls bra! Stenhårda och platta, men skam den som ger sig. Lycka till!

    SvaraRadera