måndag 14 november 2011

Cheesecake!

I söndags firade vi förutom alla pappor även lillasyster M som fyllde år i fredags. När jag träffade henne i Stockholm förra veckan så pratade hon om en kaka som en på jobbet hade bjudit på och som var jätte god. Receptet kom från Leila Lindholms "A piece of cake" och eftersom jag har boken själv så passade jag på att laga just den kakan till hennes kalas i söndags. Det var en god men väldigt mäktig cheesecake med bla vitchoklad i. Jag skulle nog inte ha den som dessert efter en tung middag, men som "kaffekaka" passar den alldeles utmärkt!

New york blueberry cheesecake:

300 g digestivekex (glutenfria eller inte!)
150 g smör

600 g philadelphiaost
2,5 dl kesella
1 dl strösocker
1 dl majsstärkelse
2 tsk vanlijsocker
3 ägg
1 dl vispgrädde
200 g vit choklad
1,5 dl blåbär

Krossa kexen fint i en mixer och blanda smulorna med smält smör. Tryck ut kexblandningen i en form med löstagbar kant. Förgrädda bottnen i 175 grader mitt i ugnen ca 10 minuter och låt svalna. 
Vispa osten och kesellan krämig i en skål. Blanda i strösocker, majsstärkelse och vaniljsocker. Rör i ett ägg i taget och sen vispgrädden. Bryt chokladen i bitar, smält den i ett vattenbad och blanda ner chokladen i smeten. Häll smeten över kexbottnen och strö över blåbär. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 40 minuter. Täck den med aluminiumfolie när den blivit gyllenbrun så att den inte blir bränd. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärme i ca 30 minuter.


Födelsedagsbarnet hade förutom lunchen även lagat en äppelpaj till kaffet, så hungriga behövde vi verkligen inte vara. Tack för kalaset allihopa! :-)

Det var allt för nu, jag återkommer! 

2 kommentarer:

  1. Det lät bra, men säkert mäktigt jo. Maisstärkelse är Maizena, är det? :)

    Maarit

    SvaraRadera