fredag 8 februari 2013

Dadelbollar!

Redan fredag igen, veckorna bara flyger iväg! Fredagarna hemma hos oss innebär oftast mys, gladiatorer och nåt gott att mumsa på. Ikväll testade jag att byta ut de vanliga kokosbollarna mot ett lite mindre sockeralternativ, dvs dadelbollar. Det finns många olika recept på nätet att testa, jag gjorde så här:


 Dadelbollar:

15 dadlar
125 g smör
4 msk kakao
4 dl havregryn 
1 msk kallt kaffe

kokosflingor

Mixa dadlarna först mixa sedan ner resten av ingredienserna så att du har en blandning som går att rulla till bollar. Gör sedan bollar som är lagom stora och rulla dem i kokosflingorna.

Jag tyckte att de här var ett riktigt bra alternativ till fredagsmyset, man vräker inte i sig så att man mår dåligt heller. Kom ihåg att använda ren havre om de ska vara glutenfria. tilläggas bör att sambon och barnen åt fortfarande de vanliga chokladbollarna, måste nog kämpa om jag ska få dom med på det här! :-) Trevlig helg, jag återkommer!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar