måndag 1 augusti 2011

Glutenfri matpajsdeg!

Fick häromdagen ett samtal från en som undrade vad jag använder mig av för recept när jag lagar glutenfri matjpaj, så eftersom intresse finns så tänkte jag lägga ut det här också! :-)

Glutenfri matpajsdeg

ca 3 dl glutenfritt mjöl
1 krm salt
75 g smör
1 dl kvarg / kesella
ca 2 msk vatten

Blanda ihop mjöl, salt och matfett till en grynig massa. Tillsätt kvargen eller kesellan samt vattnet tills du har en fin deg. Sedan brukar det gå bra att trycka ut den i en pajform. Om degen är väldigt klibbigt så kan man ha lite vatten på fingrarna så går det bättre. Nagga pajbotten och förgrädda den i ugnen på 225 grader i ca 10-12 minuter.

Det var allt för nu! Jag återkommer! :-)

Tillägg 18.08.2011
Kvarg och kesella är alltså samma sak! I Sverige heter det kesella och i Finland är motsvarigheten kvarg! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar