torsdag 17 maj 2012

Glutenfria lakritscupcakes!

Till morsdagsfikat lagade jag förutom tårtan även några lakritscupcakes som var riktigt goda. Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, jag tycker att det är svårt att få glutenfria cupcakes bra. De blir lätt tunga och torra, men de här blev faktiskt riktigt fluffiga och fina! Jag hittade receptet i den här boken och bytte endast ut det vanliga mjölet till glutenfri mjölmix och satte i lite fiberhusk.


Lakritscupcakes:

100 g smör
1 dl glutenfri mjölmix
1 tsk fiberhusk
1 dl kakao (45 g)
2 msk lakritspulver
1 tsk bakpulver
3 ägg
2 dl strösocker
1 dl mjölk

Smält smöret. Blanda mjöl, fiberhusk, kakao, lakritspulver och bakpulver. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten och varva med smöret och mjölken. Vispa försiktigt ihop till en slät smet. Fördela smeten i muffinsformar (ca 12 st) och grädda i 175 grader i mitten av ugnen ca 20 minuter. 

Lakrits-och chokladtopping:

275 g mörk choklad
3 dl vispgrädde
1 msk honung
1 msk lakritspulver
25 g rumsvarmt smör

Hacka chokladen i mindre bitar. Koka upp grädden med honungen och lakritspulvret. Dra kastrullen från plattan och rör snabbt ner chokladen. Rör tills all choklad smält. Tillsätt smöret och rör ihop till en slät smet. Låt toppingen svalna och stelna till lagom konsistens. Spritsa sedan den på alla cupcakes. 

Både kakan och toppingen blev som sagt riktigt bra. Jag dekorerade dem med rosa engelsk lakrits eftersom det var färgtemat till årets morsdagsfika. :-)

Det var allt för nu, jag återkommer snart med en tårta som jag lagat idag, temat på den var pastellfärger, blommor och fjärilar!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar