söndag 22 april 2012

Gå-bort-present!

Igår var jag bortbjuden till en god vän för att äta gott och umgås. Då ville jag såklart ha något med mig och eftersom jag inte var nöjd med utbudet av blommor i butiken så tog jag på mig förklädet istället! Jag passade på att använda en form som jag tidigare fått av samma vän och lagade ett enkelt bröd i den. Receptet är egentligen samma som detta, men den här gången lagade jag det inte glutenfritt och använde endast en halv sats eftersom formarna är rätt små.


Enkelt havrebröd:

2 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl solroskärnor
0,5 dl valnötter
(några russin)
0,5 tsk matsoda/bokarbonat
0,5 tsk salt
3 dl naturell yoghurt
1 msk mörk sirap
2 msk lingonsylt

Blanda alla torra ingredienser väl i en bunke. Blanda yoghurt, sirap och lingonsylt i en annan bunke. Blanda ihop allt väl. Smörj pappersformen, bröa eventuellt. Strö eventuellt lite havregryn ovanpå. Grädda i 175 grader i ca 50-60 minuter, tills brödet fått fin färg. 

Ett gott bröd som det är lätt att byta ut en del av ingredienserna till sina egna favoriter!
Det var allt för nu, jag återkommer!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar