söndag 19 februari 2012

Glutenfritt stekpannebröd!

I morse testade jag något nytt igen. Jag vaknade första av alla och istället för att väcka resten av familjen så låg jag kvar i sängen och gick igenom mina favoritsidor på nätet. På Johannas blogg läste jag bland annat om stekpannebröd och blev direkt sugen på att testa det själv. Jag hittade en variant i min glutenfria kokbok "Glutenfria bakverk för hela familjen" men gjorde dem på ett lite annat sätt. Det var absolut ingen smaksensation, men färskt bröd är ju alltid lite extra gott och det passade bra till söndagsfrukosten.


Stekpannebröd:

5 dl glutenfri mjölmix
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
0,5 dl sesamfrön
2 dl mjölk

Häll mjölmixen och bakpulvret i en bunke, rör om. Tillsätt övriga ingredienser och blanda väl. Värm en torr stekpanna till medelstark värme. Ta upp deg med hjälp av en sked, ungefär lika stor som en pingisboll och platta till. Ha ordentligt med mjöl på bakbordet och kavla ut till platta kakor med kruskavel. Stek på båda sidor i stekpannan tills de får lite färg och känns ganska luftiga. 

De här kommer nog att lagas igen, men jag kanske testar att smaksätta dem med något extra då. Annars kanske något gott pålägg skulle räcka för att piffa upp dem, vi hade dock väldigt tomt i kylen i dag! : -)

Det var allt för nu, jag återkommer snart igen, ska just baka ut helgens andra bröd!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar